Veckobörs – Min och Björns bästa hemlighet och vana

Min och Björns tveklöst bästa vana stavas Veckobörs (för att det var det knäppaste namnet vi kunde komma på att skriva in i kalendern,) och består i att vi besvarar de frågor vi vill besvara varje vecka just varje vecka – inför oss själva och varandra.

  1. Hur mår du?
  2. Vad är roligt just nu?
  3. Vad är jobbigt just nu?
  4. Vad är de långsiktiga målsättningarna nu igen?
  5. Vad gjorde vi under veckan som gick?
  6. Vad skall vi göra under veckan som kommer?

Det är inte ett dugg komplicerat i sig och språkrörskapet blir mycket mindre komplicerat när vi gör det, har koll och kan stötta varandra i det vi jobbar med just nu.

För att börja från början och avslöja lite av det där som inte nödvändigtvis var tänkt att avslöjas så kom veckobörsen till ur att vi inte kunde göra just det i början – stötta varandra. Helt ärligt tog det mycket mer energi att arbeta tillsammans än vad det gav. Jag och Björn kände inte varandra när vi blev språkrör. Det var ungefär som ett tvångsäktenskap på lite obestämd tid mellan ett och fyra år där vi dessutom skulle behöva producera en massa saker tillsammans från dag ett under press.

Det var heller inte bäddat för att det skulle bli särskilt bra emellan oss. Kanske tvärt om. Vi är olika som personer, bedriver politik på olika sätt, vill bedriva politik på olika sätt, har olika perspektiv, har olika språk, olika konfliktstilar och en massa annat. Till slut gick meningsskiljaktigheterna såpass långt isär att jag ringde Walter som jag haft som coach ett år tidigare. Walter hade också varit heltidsarvoderad i en liknande konstellation så jag frågade rakt upp och ner om han ville ha oss i parterapi. En vecka senare satt vi i Kaknästornet och fick vår första hemläxa – att prata med varandra och lyssna på varandra om vår upplevelse av situationen varje vecka.

På bara några veckor hade den negativa trenden börjat vända. Snart gav det mycket mer energi att arbeta med Björn än vad det tog och sedan har samarbetet växt sig starkare för varje vecka som gått. Jag tror att veckorbörserna varit bland det allra mest bidragande till det.

  • Dels gör det att vi får förutsättningar att förstå varandra bättre och stötta varandra.
  • När vi berättar för den andra lyssnar vi också till oss själva vilket gör att vi en gång i veckan blir ännu mer medvetna om vår egen situation och vad vi vill göra av den.
  • Dessutom gör det all annan arbetstid ännu mer effektiv för att viktiga diskussioner som vi blir medvetna om att vi vill ta kan skjutas på till veckobörsen och därmed inte behöver stoppa upp annat viktigt arbete.
  • Om vi jobbar på olika håll i veckorna vet vi också att vi i samband med det kan fatta en massa snabba småbeslut eller ta större puckar som behöver tas om hand.

Just nu funderar jag över vilka andra saker jag vill ta för vana och börja göra det. En sak är att känna mer tacksamhet och de senaste två veckorna har jag skrivit ner saker jag är tacksam för, på morgonen när jag vaknar och på kvällen innan jag somnar. Det häftiga är att jag redan börjat bli mycket mer medveten om det lite mest hela tiden.

Jag funderar också på vilka djupare frågor jag vill börja ställa till mig själv regelbundet. Som vad jag tycker är viktigt, drömmer om, blir lycklig av, vill att samhället skall utgå ifrån, osv. I nuläget kommer jag på att jag glömt ställa mig dem när jag börjar förlora fokus. Kanske borde jag säkra att jag ställer dem regelbundet istället?

Vilka frågor vill du ta för vana att ställa dig?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Veckobörs – Min och Björns bästa hemlighet och vana

  1. Ola Nilsson skriver:

    Grymt Rebecka! Tack för att du (ni) delar med dig så öppet. Jäkligt bra tips också för ett synkat, ärligt och förstående samarbete. Och för egen utveckling och fokus. Jag tar med mig dina vanor och vill gärna skapa egna. Jag börjar i det lilla med tacksamhetsövningen och sen tänker jag att det kan vara kul att medvetet välja sådär en 2-3 personer om dagen att visa personlig uppskattning till. Jag börjar med dig : ) Ta väl hand om dig Rebecka, du är grym! /o

Kommentera

