16 möten

Ofta visar jag och andra i politiken upp resultatet av det vi gör men den här gången tänker jag istället ta med er på de möten jag haft den senaste veckan. För mig varierar det väldigt mycket hur många det är på en vecka. Den här veckan var de 16 totalt. Vissa veckor arbetar jag mycket på egen hand när jag t.ex. har mycket att skriva osv. Andra veckor kan det vara betydligt fler om det är många olika processer som skall stämmas av. Det som är gemensamt för alla möten är att de är av vitt skilda slag. Eller vad sägs om det här? Längst ner sammanfattar jag mina tre viktigaste framgångsfaktorer för lyckade möten.

Söndag förmiddag – Konstituerande förbundsstyrelsemöte

Förra helgen sammanträdde Grön Ungdoms förbundsstyrelse för allra första gången. Mötet pågick fredag-söndag och bestod i att vi gjorde allt ifrån att börja sätta gruppen till att gå igenom alla beslut som fattades på riksårsmötet för tre veckor sedan, gjorde en ansvarsfördelning för året, en årsplanering, jobbade med kampanjplanering och mycket, mycket mer. Det kommer att bli ett väldigt intensivt år när kampanjandet skall dras igång men också väldigt roligt. 

Söndag eftermiddag – Maktsalongen

På söndag eftermiddag var jag på världspremiären av Maktsalongen – ett kvinnligt mentorskapsprogram där jag skall vara mentor. Mona Sahlin var också där och pratade och jag fick träffa min adept för allra första gången! Skall verkligen bli roligt och också utvecklande. För att kunna dela med sig till någon annan av ens tankar måste man ju bli väldigt medveten om hur man leder och gör olika saker och jag tror att det oundvikligen leder till att man börjar utveckla det också.

Måndag förmiddag – Möte med våren, massa litteratur och en hund

På måndag skulle jag egentligen varit ledig eftersom jag jobbat helg men jag kände mig inspirerad, har mängder att processa kopplat till grön ekonomi och gjorde kompromissen att jag fick jobba om det var i solen. Så måndag förmiddag läste jag om ”Quality of Life” i vårsolen bredvid en mysig hund. Jag tycker att det är lite fascinerande hur ”fint” vi ibland tycker att det är att arbeta i deprimerande miljöer. Som att det är fint när det är jobbigt. Om man jobbar mindre effektivt på t.ex. ett fik är det så klart ett minus men när man som jag och många med mig får ännu mer gjort i kreativa miljöer tycker jag egentligen att vi skall köra fullt ut på det! Sedan är det guld att jobba från Riksdagen av helt andra anledningar som att en massa folk jag vill arbeta tillsammans med finns där osv. och det är en anledning god nog för att jobba från kontoret så fort jag skall göra saker tillsammans med dem.

Måndag eftermiddag/kväll – Grön ekonomi med Katta och Michelle

På måndag eftermiddag jobbade jag tillsammans med Katta och Michelle som hjälper mig i stora lass med grön ekonomiarbetet. Just nu arbetar vi med att ta fram ett ramverk att tänka och diskutera grön ekonomi utifrån som kommer att bestå av en stor ”Frågor och Svar” där alla frågor logiskt relaterar till de andra och där vi säkrat att det viktigaste täcks in. Just nu är vi uppe i runt 200 frågor och det lär landa på ungefär 300 men då blir det också en rejält bra grund att stå på i alltifrån kampanjbygge till debatter, debattartiklar, en bok, en föreläsningsturné och allt annat vi vill göra. När det gäller att ta fram ny politik tror jag på att investera ordentligt i början och lägga en stabil grund som sedan verkligen är någonting att komma med och jag hoppas att det här arbetet kommer att bli ett sådant som många kommer att få nytta av.

Tisdag morgon – Skolpolitikmöte

Både Miljöpartiet och Grön Ungdom skall kampanja på skolpolitik nästa höst. Redan nu håller dock MP på att ta fram en sammanställning av vad vi tycker i skolpolitiken och vad vår skolpolitiska strategi skall vara. Här, liksom i så många andra fall, är vi i Grön Ungdom med och tycker till så att resultatet blir politik som vi kan och vill föra ut gemensamt. Jag hade läst utkasten och Per som är skolpolitisk sekreterare hade gjort ett grymt bra jobb. Jag ville stärka ett par perspektiv så vi pratade om dem och om hur vi kan kampanja tillsammans. Tror att det kan bli riktigt, riktigt bra!

Onsdag eftermiddag – Partistyrelsens arbetsutskott (PSAU)

Grön Ungdom sitter med i bl.a. Miljöpartiets partistyrelse och partistyrelsens arbetsutskott. Partistyrelsen sammanträder i snitt varje månad och partistyrelsens arbetsutskott nästan varje vecka för att ta upp mer brådskande ärenden och ärenden av mindre strategisk vikt. Detta är en förutsättning eftersom Miljöpartiet och Grön Ungdom till skillnad från de andra partierna och ungdomsförbunden valt att ha samma politiska program. Samtidigt upplever jag att det är en oerhörd styrka. Både för att vi står starkare tillsammans och att det gör att man som medlem i Grön Ungdom är med och påverkar och för ut de förslag som också drivs i riksdagen.

Onsdag kväll – Möte om hållbar utveckling och Stockholm-30 med LSU – Sveriges ungdomsorganisationer.

LSU – Sveriges ungdomsorganisationer arrangerar snart Stockholm-30, en konferens om hållbar utveckling och grön ekonomi för medlemmar i ungdomsorganisationer. Vi jobbade med förberedelserna och det kommer att bli riktigt bra! Anmäl dig här på stört. Det är nu på lördag och alldeles gratis! Jag skall sitta i visionär panel om grön ekonomi, debattera hållbar utveckling med de andra ungdomsförbunden och ser verkligen fram emot det!

Alva – Sveriges ungdomsrepresentant till RIO+20

Med på mötet fanns också Alva som är Sveriges ungdomsrepresentant till FN:s konferens om grön ekonomi RIO+20. Det är ungefär samma uppdrag som jag hade 2009 när jag var i FN:s kommission för hållbar utveckling. Vi satt kvar och pratade lite och skall ses mer för att utbyta tankar om grön ekonomi. Följ henne i hennes uppdrag tillsammans med de andra ungdomsrepresentanterna till EU och FN här!

Torsdag eftermiddag – Michelle

På torsdag eftermiddag gjorde jag och Michelle ett till gemensamt ryck med grön ekonomi-researchen. Häftigaste var det jag inte kunde låta bli att skvallra snabbt om då här på bloggen – vi satt och pratade ganska högt och plötsligt vänder sig tjejen bredvid oss om och säger “Vet ni, jag hörde om det där med nya välfärdsmått på radion för bara en vecka sedan och jag kommer inte ihåg precis var men hon som var med pratade om att det finns minst 50 alternativ till BNP!”. Jag höll på att få ett smärre svimningsanfall och blev väldigt glad. Om du vill kan du höra mig prata om det i “Tala till punkt med Fredrik Federley”.

Fredag eftermiddag – #StoppaSaudivapen

På fredag eftermiddag var det äntligen dags för veckans häftigaste möte – demonstrationen för att stoppa vapenexporten till diktaturer #StoppaSaudivapen. Det var ett väldigt värdigt sätt att (nästan) avsluta veckan på som börjat med att Björn ringt och väckt mig i måndags morse med en idé om att dra ihop den. Det riktigt stora med demonstrationen var att så många aktörer stod enade tillsammans – Alla ungdomsförbund utom SDU, alltså inklusive dem vars partier fortsätter att försvara vapenexporten till diktaturer på alla möjliga sätt. Därtill flera partier och ett stort antal tunga organisationer. Det var riktigt bra tal också och medial täckning i bl.a. Rapport.

Fredag kväll – Utvärderingsmöte

Efter att demonstrationen var klar och vi minglat klart drog jag och Björn och åt tacos och utvärderade. Det är lätt hänt att bara springa på nästa boll med en gång men vi är fast övertygade om att utvärdering är en viktig framgångsfaktor. 

Lördag morgon – Planeringsmöte

Under helgen har Grön Ungdom i Stockholmsregionen årsmöte och jag och Björn hade blivit inbjudna till att hälsa på och prata. Vi träffades innan för att planera vad vi ville åstadkomma, få sagt och vem som skulle säga vad så att vi skulle kunna hålla ett högt tempo. Tre delar landade vi i: 1) Det aktuella politiska läget med vapenskandalen, hur Alliansen nu plötsligt spricker allt mer, hur Löfveneffekten påverkar den utvecklingen och vad den kan tänkas leda till, 2) hur vi skall ställa om till kampanjorganisation tillsammans med MP:s 250 000-samtalskampanj m.m. och 3) en del där alla skulle få bombardera oss med sina egna frågor oavsett natur.

Lördag lunch – Grön Ungdom i Stockholmsregionens årsmöte

Sedan gick vi dit och åt lunch och snackade och efter det gjorde vi vår dragning. Det var väldigt roligt att vara där och verkligen bra stämning och bra drag!

Lördag eftermiddag – Öppning av utställningen Tipping point

På Kulturhuset finns nu utställningen Tipping point som är helt och hållet om tröskeleffekter, planetära gränsvärden, ekosystemtjänster, människans relation till ekonomin och naturen och en massa annat av just det där man vill lära sig mer om. Den är riktigt, riktigt bra, både innehållsmässigt och i utförandet. Om du bor i Stockholm eller har vägarna förbi är den ett måste! Fick erbjudandet att arrangera en föreläsning eller liknande i utställningen också och klurar på vad jag vill göra för den chansen vill jag verkligen ta! 

Lördag eftermiddag – Bokrelease av bl.a. Osynliga mirakel

Osynliga mirakel är en helt fantastisk bok om alla de under och processer som sker i naturen hela, hela tiden. Jag pratar också en massa om det – hur vi behöver börja värdera allt det värde som oupphörligen skapas i naturen och av naturen liksom hur det är en förutsättning för allt annat liv. Men om jag tar det från det lite mer teoretiska och torra hållet är Osynliga mirakel oerhört vacker och med poetiskt språk som skapar en helt annan känsla! Projektet urartade också lite längs vägen så nu har det blivit barnböcker och ljudböcker också! 

Lördag kväll – Reflektionsmöte med mig själv

När allt var färdigt i Kulturhuset åkte jag och åt sushi och gick igenom veckan som gått, landade, konstaterade hur den föll ut egentligen, reflekterade, började kolla inför veckan som kommer och släppte. 

Tre av mina viktigaste framgångsfaktorer för lyckade möten:

1) Ett tydligt syfte

Jag tror på målmedvetenhet i alla situationer. Därför försöker jag att alltid säkra att alla som är med på ett möte har samma bild om syftet när vi börjar. På så sätt kan vi också dra åt samma håll. Ibland vill man bara brainstorma idéer fritt och det kan ju också leda till en massa bra saker men då skall det vara tydligt från början.

2) Absolut närvaro

När man väl är där skall man bara vara där. Helt och fullt i det mötet. Skillnaden mellan att ha en del av hjärnan i vad man skall göra efteråt, hur man skall göra det osv. och att helt kunna lyssna, tänka och slukas upp går inte ens att jämföra. För mig är förutsättningar för att kunna vara närvarande att min stressnivå generellt är låg och att planeringen är bra så att jag vet att det kommer finnas tid till allt som skall göras sedan

3) Bra förutsättningar

Vilka människor behövs? Vilken miljö kommer trigga rätt tänk? Vilket material och vilken utrustning behövs? Hur mycket tid behöver vi? Allt sådant. Så enkelt och helt avgörande.

Det var allt för den här veckan. Imorgon skall jag vara ledig och spontan. Sedan börjar en ny, spännande vecka med flera viktiga utmaningar bl.a. som talare på Sveriges Radios årliga publicistiska forum som denna gång går på temat om hur mänskliga, ekonomiska och ekologiska kriser hänger ihop. Ha det så skönt tills dess!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

