50 bilder helt grym språkrörsvecka

Jag är så himla tacksam för veckan som varit. Redan när jag vaknade i måndags morse hade jag en förväntansfull känsla i magen och en massa spännande saker i kalendern, men att det skulle bli såhär…! Här är hela veckan i bilder.

Måndag

=> Gjorde klart strukturen med frågorna till ”Frågor och Svar” om grön ekonomi

Måndag var stor grön ekonomi-researchdag tillsammans med retorikkonsult och Handelsstudent Katta som hjälper mig med researchandet tillsammans med Michelle. Just nu håller vi på och skall sammanställa all research i en stor ”Frågor och Svar” där vi helt enkelt spaltar upp alla frågor vi ställer oss (och som bygger på varandra så att luckor i argumentationen fyllts igen) och svar på dem. Hela uppställningen skall sedan användas av alla som så önskar till allt ifrån debattartiklar, debattunderlag, krönikor, böcker, kampanj etc.

Vi slet från morgon till kväll tills hjärncellerna nästan stod still men just när jag trodde att vi inte skulle palla längre var vi färdiga med utformningen och struktureringen av frågorna! Stolthet! 306 stycken är de allt som allt så det har varit lite pill… Men det är inte var dag man är med och utformar ett nytt politikområde och skall man göra det kan man lika gärna göra det ordentligt från början tycker jag. Första saken jag skall använda dem till är föreläsningar. Ett helt gäng datum är inbokade vid det här laget. Skall bli roligt att äntligen få börja kommunicera externt vad så länge varit läsning av en massa forskningsrapporter…

=> Planerade veckan

Under lunchen gjorde jag ett avbrott för att planera upp veckan ordentligt också.

=> Bloggade

Och så bloggade jag här.

Tisdag

=> Workshop om kooperation med Sektor 3 inför medförfattande av kooperationsbok

På tisdagen var jag med på en workshop om kooperation som Sektor 3, tankesmedjan för det civila samhället anordnade. FN har utsett 2012 till kooperationens år. Med anledning av det gör Sektor 3 en bok där politiker och kooperatörer skriver olika kapitel utifrån sina perspektiv på kooperation. Jag skall skriva ett kapitel. För mig är det perfekt. I ett samhälle som värderar mycket mer än kortsiktig ekonomisk vinst, som demokrati, medbestämmande, livskvalitet osv. är det självklart att också ändra företagsformerna. Dessutom skall jag få vara med i panel på Almedalen och hålla tal på ett TEDx-event på BioRio den 9 oktober!

=> Etablerade kontakt med kooperativ arkitektbyrå för studiebesök kopplat till 250 000 samtalskampanjen

På workshoppen fanns också en av arkitekterna bakom C-O-M-B-I-N-E arkiteker som sitter innanför Coffice som är ett kafékontor där jag sitter och arbetar ibland. De har valt att arbeta som ett kooperativ och har en alldeles särskild kreativ process utifrån sina värderingar om demokrati och medbestämmande. Inom ramen för 250 000-samtalskampanjen kan man välja att göra studiebesök och vi bestämde på stört att arrangera studiebesök och diskussionskvällar under våren hos dem för alla som vill vara med och diskutera hur MP:s politik kan bli ännu bättre kopplat till nya företagsformer!

=> Första mentorssamtalet med min adept inom kvinnliga mentorskapsprogrammet Maktsalongen

Efter workshoppen hade jag allra första mentorssamtalet med min adept inom ramen för kvinnliga mentorskapsprogrammet Maktsalongen. Det är första gången jag är mentor och jag rekommenderar det varmt! Dels för att det är ett så konkret sätt att ge tillbaks på. Dels för att man blir medveten på ett helt annat sätt om vad man gör när man skall förklara för någon annan och det är ingen dålig ledarskapsutbildning det!

=> Skrev på delegationsordning och arbetsordning tillsammans med Björn via telefon inför helgens förbundsstyrelsemöte

Onsdag

=> Workshop om Miljöpartiets nya klimatkampanj med PR-byrån Locomotiv

På onsdag morgon deltog jag på workshop och dragning med Miljöpartiet och PR-byrån Locomotiv om Miljöpartiets klimatkampanj som är så sprillans ny att den inte ens finns än. Det var riktigt, riktigt inspirerande i alla fall och kommer garanterat ge ett uppsving för klimatfrågan i debatten om den får den effekt som jag tror!

=> Möte med Miljöpartiet, Gröna Studenter och Grön Ungdom om hur vi skall samarbeta på bästa sätt med 250 000 samtalskampanjen

Direkt efter det var det möte med Miljöpartiet, Gröna Studenter och Grön Ungdom om hur vi skall samarbeta på bästa sätt med 250 000 samtalskampanjen. Gröna Studenter meddelade också att de skall göra minst 25 000 samtal! Jag och Nadja kollade på varandra och sa att vi skulle återkomma…

=> Möte med Nadja om Grön Ungdoms kampanjplan

Nadja som är ombudsperson i Grön Ungdom skriver på kampanjplanen för Grön Ungdoms kampanjande inför de kommande 2 åren. Jag gav input inför det fortsatta arbetet över linslunch. Jag helt enkelt älskar att jobba med henne! En del människor har ett grymt tänk. Andra är bra på att få saker gjorda. Nadja lyckas på något stört sätt vara grym på båda delarna! Och då är hon till och med ny…

=> Hittade tidigare tårtlapp från världens bästa partisekreterare

…skulle kunna vara så att Anders Wallner är världens bästa partisekreterare också…

=> Insåg vem jag skulle sitta i panel med dagen därpå…

När jag och Nadja var klara gick jag till ett fik med en vän för att hon skulle stirra på mig så att jag tog tag i min mailbox ordentligt. 1000 olästa… Jag kom till det första. Det var där det gick upp för mig att panelen jag skulle sitta i följande morgon på Sveriges Radios årliga publicistiska forum inte bara var för journalister utan speciellt för SR:s alla(!) chefer och ansvariga utgivare och att de jag skulle dela panelsoffa med var inga mindre än Göran Greider, Johan Norberg, Anders Wijkman, Agneta Stark och Cecilia Hermansson. Efter att ha ringt mamma i ren chock förberedde jag mig ordentligt. Mailen får vänta lite till…

=> Var på kvinnomiddag hemma hos min fina killkompis

På kvällen var jag på något jag också vill tipsa om fast det var på fritiden. En del män blir förbannade bara man som kvinna nämner att det finns något som kan heta patriarkat. Men alla är verkligen inte så. Min fina, fina vän Jonas lagade trerätters till de häftigaste kvinnor han känner så att vi skulle få lära känna varandra! Här har några av oss flyttat ner i kuddlådan istället. Stärkande men också riktigt ruggigt att höra berättelser om deras upplevelser som VD:ar som fått kicken för att de varit för ”okvinnliga och målinriktade” eller blivit presenterade i styrelserummet som ”X´s flickvän”. Stört bra kväll i alla fall!

=> Förberedde morgondagens panel lite till…

Torsdag

=> Åkte till Radiohuset

Älskar färdvägen till Radiohuset! Bussen åker längs vattnet och Djurgården hela vägen. Jag hade investerat i morgonlatte och gick igenom mina anteckningar.

=> Åt frukost med de andra paneldeltagarna

=> Var panelist på Sveriges Radios årliga Publicistiska Forum, denna gång om vår tids stora kriser, tillsammans med Göran Greider, Johan Norberg, Anders Wijkman, Agneta Stark och Cecilia Hermansson.

I panelen satt Sveriges Radios alla chefer och ansvariga utgivare. Samtalet kretsade kring vilken slags kris det är frågan om egentligen; ekonomisk, ekologisk, social, moralisk, något annat och hur de hänger ihop. De andra fick presentera varsin ingång på utmaningen och jag fick presentera lösningarna på slutet och pratade om vikten av att tänka om varför vi vill ha samhället och ekonomin överhuvudtaget och säkra att vi utformar dem efter det också, hela vägen från övergripande mål, nyckeltal och politik till aktiebolagsstiftning och granskande journalistik.

Jag trodde att det skulle resultera i en rejält hetsk debatt men till min förvåning blev det motsatsen. Istället var hela panelen från höger till vänster överens om att ekonomin behöver göras om i grunden. På vilket sätt har vi olika åsikter om men ändå! Jag vet inte om det är finanskrisen eller någonting annat men av någon anledning blir de frågeställningar som nyss var alternativa ett självklart alternativ för personer att diskutera som tidigare aldrig hade ifrågasatt dagens kapitalistiska ekonomi på detta sätt! Jag hoppas att vi får fler paneler tillsammans i framtiden där vi kan utveckla och konkretisera våra respektive lösningsförslag och ställa dem mot varandra.

=>Bevittnade historiskt avbrott!

Mitt i panelen slutade alla Sveriges Radios sändningar fungera. Det har aldrig hänt i Sveriges hela historia och med alla ansvariga utgivare mitt framför ögonen blev det ett minnesvärt ögonblick vill jag lova! Terrorattentat? Vad är det frågan om? – Örebro har fått sin sändning tillbaka! – Alla måste koppla upp er mot telefonkonferensen NU! – Ring era redaktioner och säg att de skall använda server X! – Ni i soffan – ge sjutton i att twittra om det här! Där satt vi i soffan och såg hela spektaklet. Sedan fortsatte vi panelen när allt var i sin ordning igen.

=> Åt pannkakor och pratade snässlor med Göran Greider

Efter panelsamtalet åt jag pannkakslunch med Göran Greider. Jag ville höra hans perspektiv på olika saker. När jag ringt mamma dagen innan och berättade vilka som skulle sitta i panelen sa hon ”Jag läste just om Göran Greider och hans snälla nässlor, snässlor kallar han dem, i Trädgårdsamatörernas medlemstidning”. Självklart kunde jag inte låta bli att fråga om snässlorna och han sken upp som en sol! – Har du sett dem!? – De är helt fantastiska! – Och man kan göra tyg på dem! Och där var vi igång…

=> Förberedde intervju till bok om Den hållbara staden 2030

Energigas Sverige med flera håller på och gör en bok på temat Den hållbara staden 2030 med olika ”intressanta” personers visioner och idéer. Boken skall lanseras på Almedalen och i den skall jag vara med. Väl tillbaka på Riksdagen förberedde jag intervjun i ”klubbrummet”. Det är för övrigt något särskilt med att göra tankeprocesser på ett schackbräde…

=> Intervjuades om Den hållbara staden 2030

Sedan gjorde vi själva intervjun. Här ovan är ungefär vad jag pratade om.

=> Firade bästa Åsa Romson som fyllde 40!

Efter intervjun skyndade jag till anda änden av Riksdagen där vi skulle fira att bästa Åsa Romson fyllde 40 år! Gustav höll tal, det fanns en ”mångfald” av tårtor och många utifrån kom dit för att gratulera, däribland Stefan Löfven. När jag gick därifrån en stund senare för att ha möte med Björn satt han och svor över att Stefan Löfven under morgonen gjort ett horribelt uttalande om att att det är svårt att avgöra vilka länder som är diktaturer så att det inte bör finnas en lista över vilka länder Sverige inte skall exportera vapen till utan att det är bättre att avgöra från fall till fall. Som att det är lättare att avgöra vad som är en diktatur om man gör det fall till fall?! Gick ut för att se om han var kvar men det var han inte…

=> Hade ”Veckobörs” med Björn

Med magen full av pannkakor och tårta hade jag och Björn ”Veckobörs” som är det veckomöte vi har varje vecka där vi går igenom hur vi mår, vad som är roligt och jobbigt just nu, vad de långsiktiga målen är nu igen, vad vi gjort under veckan som gått och vad vi skall göra under veckan som kommer.

=> Fick nästan min mail lagad

Björn förbarmade sig över min mailbox också. Den är trasig sedan ett tag tillbaka så att det bara går att öppna mailet som är överst i inkorgen. Vill man öppna något annat får man lura systemet genom att söka på det vart och ett för sig. Typiskt tidsödslande.

Fredag

=> Deltog på Miljöpartiets partistyrelsemöte

Grön Ungdom och Miljöpartiet har valt att samarbeta väldigt nära som moderparti och ungdomsförbund. Till exempel har vi samma partiprogram som vi kommunicerar ut gemensamt. Grön Ungdom är också med på många av Miljöpartiets interna möten som t.ex. med partistyrelsen, partistyrelsens arbetsutskott och riksdagsgruppen. Samma sak gäller för mindre arbetsgrupper som tillsätts för arbeta med specifika frågor. Under dagens partistyrelsemöte kom också vår ekonomiskpolitiske talesperson Per Bolund och gjorde en dragning av hur förslaget på den vårbudget vi lanserar i maj ser ut i dagsläget! Jag får inte säga något för då blir det ju ingen nyhet men jag kan säga att det såg riktigt, riktigt bra ut! Precis de områden jag önskat att vi haft ännu bättre politik på under året hade nu det med den nya budgeten! Det vi redan gått ut med är en del av bostadspolitiken med 30 000 lägenheter på 30 M2 för 3000 SEK!

=> Förberedde inspirationsföreläsning

Sedan förberedde jag och Björn en inspirationsföreläsning som vi skulle hålla på:

=> Inspirationsföreläste för Grön Ungdoms riksarrangemang RegRix!

Medlemmar från hela landet samlades i Stockholm för helgen och för att utvecklas inom sina respektive ansvarsområden på regional nivå, som språkrör, kassör, sekreterare, kampanjansvarig osv. Jag och Björn fick äran att föreläsa. Vi pratade om aktuell politik med Saudivapen, sprickan i Alliansen som växer sig allt starkare, Löfven och vårbudgeten med nya bostadspolitiken. Därefter pratade vi om 250 000 samtalskampanjen, hur Grön Ungdom skall ställa om till att bli fullfjädrad kampanjorganisation och sist fick alla ställa alla frågor de ville. Stämningen var på topp och fast det var fredagkväll efter en intensiv vecka kände jag mig mer inspirerad än någonsin tidigare under den.

Lördag

=> Förberedde mig inför debatt på Stockholm-30

Lördag morgon satt jag på ett fik och samlade siffror från MP:s höstbudget inför debatt på hållbar utvecklingskonferensen Stockholm-30. Jag rekommenderar verkligen att läsa ”ursprungsdokument” vad det än gäller. De är sällan lika tunga att ta sig igenom som man tänker men ger en helt annan insikt i hur saker och ting ligger till på riktigt, oavsett om det gäller att plöja klimatforskning eller budgetmotioner.

=> Medverkade i panel om grön ekonomi på hållbar utvecklingskonferensen Stockholm-30

På hållbar utvecklingskonferensen Stockholm-30 som arrangerats av LSU – Sveriges ungdomsorganisationer fanns mängder av spännande seminarier om hållbar utveckling och däribland seminariet ”Vad är grön ekonomi”. Där deltog jag tillsammans med Hanna Ohm som är redaktör för boken om kooperation som Sektor 3 gör som jag skriver i och Fredrik Franke från PwC. Modererade gjorde bästa Linus Källander som startat Dyrare mat, NU! och varit med och tagit fram boken Osynliga mirakel som releasades för bara en vecka sedan. Se seminariet på Bambuser.

=> Debatterade RIO+20 med de andra ungdomsförbunden på Stockholm-30

På eftermiddagen var det än en gång dags att dra på sig head-setet. Denna gång för debatt om hållbar utveckling med de andra ungdomsförbunden om hållbar utveckling och våra förhoppningar och farhågor inför RIO+20. Se hela debatten på Bambuser.

=> Spånade fram en kampanjidé om vapenexport på telefon med Björn under kvällen…

Söndag

=> Workshoppade med medlemmar i Grön Ungdom om hur vi skall kampanja och starta nätverk inom klimat, migration, grön ekonomi och skola

RegRix pågick hela helgen och på söndagen arbetade vi vidare tillsammans på hur vi skall kampanja tillsammans som förbund och hur vi skall göra en stor insats inom ramen för 250 000 samtalskampanjen.

Vi utvecklade också en organisationsförändring som skall hända i Grön Ungdom vidare. Istället för att som nu ”bara” vara aktiv i en lokal- eller regionavdelning skall man som medlem få helt nya möjligheter att jobba med just den fråga man är mest intresserad av inom ramen för sakpolitiska medlemsföreningar. En per prioriterade politisk fråga blir det i början och jag tror att det kommer att bli riktigt, riktigt bra. Samma utveckling pågår också i MP där Gröna fackligt aktiva och Gröna företagar-nätverket bildades i fredags.

=> Lanserade kampanjen Vill inte beväpna diktaturer (#villintebeväpnadiktaturer på twitter).

Den här kampanjen släpper vi helt fritt till alla som vill vara med och göra den stor och stark och viktig. Kommer att skriva mer om den senare men nu tjatar Björn på mig via sms om att jag måste sluta blogga och sprida den på facebook istället så det får bli senare… Skulle vilja hinna dela med mig av mina reflektioner från veckan också men även det får bli senare. Det jag gjort i alla fall är att skriva ner reflektioner löpande fast veckan gått i 100 knyck. Det är något jag verkligen rekommenderar för det har gjort att jag varit närvarande och reflekterat på ett helt annat sätt än jag tror att jag gjort annat. Nu – in på facebook och sprid kampanjen med mig och alla andra 80 % av Sveriges medborgare som inte heller vill beväpna diktaturer!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 50 bilder helt grym språkrörsvecka

  1. vofyribsl skriver:

    Howdy would you mind letting me know which web host you’re working with? I’ve loaded your blog in 3 completely different browsers and I must say this blog loads a lot faster then most. Can you suggest a good web hosting provider at a reasonable price? Many thanks, I appreciate it!|

Kommentera

