I intervju om ”ungdomslöner”

Har just gjort telefonintervju om ”ungdomslöner”. Vad jag sa? Att jag tycker att det är vidrigt! Jag försöker vanligtvis hålla mig lugn och saklig men den människosyn som ligger bakom detta förslag är inget annat än perverst.

Att unga diskrimineras på arbetsmarknaden skall staten och samhället ta ansvar för. Det skall inte läggas på ungdomar själva att betala för. Jag hoppas att ingen skulle få för sig att försvara ”kvinnolöner” eller ”invandrarlöner” för att göra arbetsmarknaden mer jämställd och rättvis. På samma sätt hoppas jag att det snart skall vara slut med allt legitimerande om åldersdiskriminering.

Att det inte är OK att diskriminera p.g.a. ålder är lagstadgat sedan diskrimineringslagstiftningen gjordes om nu senast. Ändå försöker olika krafter ständigt göra ”undantag”. Även hela lagen som sådan är full av undantag för att tillåta diskriminering av just unga på olika punkte som aldrig skulle vara accepterat av andra grupper.

Samhället är heller inte utformat för att unga skall klara sig med mindre pengar. Det finns inga billiga ungdomsbostäder, ingen billigare ungdomsmat och inga billigare ungdomselräkningar.

En dag som denna är jag ännu gladare än vanligt att det är just MP jag är med i. Vi kommer med ännu fler bra lösningar under våren för hur staten och samhället skall ta ansvar för ungdomsarbetslösheten på ett sätt där det inte läggs på ungdomarna att betala. Då kommer Björnklunds ungdomsdiskriminering ännu tydligare kunna ställas mot en politik som minskar åldersdiskrimineringen på arbetsmarknaden på riktigt.

Jag länkar hela intervjun när den är publicerad.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

