Tvära kast och veckan som kommer

Det är tvära kast just nu. På flera plan.

På måndagen för precis en vecka sedan satt jag i solen på uteserveringen för första gången i år. Jag hade upptäckt att jag jobbat 100 timmar veckan innan och bestämt mig för att ta en ledig måndag. Satt där med min kompis Tobias och bra njöt i fulla drag. Nu sitter jag på samma fik men innanför rutan och ser hur snön faller ner utanför.

Politiken är ungefär likadan.

En period nu har det varit mer medvind än jag vågat hoppas på. MP gör ett så himla bra jobb med kampanjarbete och inom de frågor vi prioriterar i Grön Ungodm; klimat, migration, grön ekonomi och skola. Det har lett till att vi upptäckt att vi kan samarbeta en massa och kommer därmed lyckas skapa mer förändring än vi först tänkte när vi började planera våra kampanjer.

Men så plötsligt kom kallduschen. Sverige beväpnar världens värsta diktaturer och regeringen med Reinfeldt i spetsen försvarar det och vill fortsätta trots de fruktansvärda konsekvenser det leder till. Då ställs man inför ett val. Det är inte roligt att lägga arbetet med klimat, migration, grön ekonomi och skola på hyllan för att jobba för något som känns som en så total självklarhet. Dessutom vet vi hur viktiga våra prioriterade frågor är och hur mycket arbete som behöver göras med dem. Samtidigt var det knappt ett alternativ att inte försöka göra allt i vår makt för att få ett slut på diktatorvapenexporten.

Förra veckans prioritering ledde dock till att jag nu har massor med dokument att skriva som jag tänkt hinna med förra veckan. Med andra ord blir det tvära kast i arbetsuppgifter också. Jämfört med att föreläsa, debattera och sitta i paneler som jag gjort mycket de senaste veckorna, ja så mycket att jag nästan blev hes till slut, skall jag denna veckan hålla tyst och skriva. Maria Ferm som var språkrör före mig sa att språkrörskapet, förutom att vara ungefär det roligaste, häftigaste och mest ärofyllda man kan göra, är som en enda lång tentaperiod som aldrig tar slut. Det är en rätt bra beskrivning och den här veckan när det skall produceras en massa, massa text känns det extra träffande.

Här är dokumenten jag skall få ihop under de dagar som är kvar till påsk:

  1. Skriva ett kapitel till en bok om kooperation som Sektor 3 skall ge ut
  2. Skriva skriftlig intervju till Ledarna som utsett mig till en av Sveriges bästa kvinnliga ledare
  3. Fixa till referat från seminariet om huruvida Staten skall maximera lyckan som jag deltog i i torsdag på Institutet för Näringslivsforskning
  4. Fixa till kapitel om mina visioner för den hållbara staden 2030 till bok på samma tema som Energigas Sverige m.fl. skall ge ut
  5. Språkrörsrapport till förbundsstyrelsen
  6. Kampanjplan med Nadja till förbundsstyrelsen
  7. Förbereda intervjuunderlag till intervju om Grön Ungdom i media till Second Opinion
  8. Fixa till artikel om Grön Ungdom i media till Second Opinion
  9. Veckoplanering och prioritering
  10. Workshopplanering om kampanjplanen till förbundsstyrelsemötet
  11. Beslutsunderlag om kampanjplanen till förbundsstyrelsemötet
  12. Input till Katta som skall skriva pitch till boken om Grön ekonomi
  13. Input till Katta som skall skriva pitch om Grön ekonomi som ämne
  14. Blogglista med alla mina bloggidéer och blogginlägg som ligger och väntar så att jag inte tappar bort dem

Och så skall jag ha några möten också:

15. Med Nadja om kampanjplan

16. Riksdagsgruppsmöte

17. Möte med partistyrelsens arbetsutskott

18. RIO+20-möte med Sveriges ungdomsrepresentant dit

I övrigt skall jag:

19. Sälja in artikeln om vapenexport som jag skrivit tillsammans med Grön Ungdom i Stockholmsregionens språkrör Hanna Lidström till så tung tidning som möjligt

20. Svara på viktiga mail

Hur jag tänker att det skall fungera:

  • Sova nio timmar per natt
  • Träna om jag blir frisk
  • Inte stressa så mycket som en minut utan jobba lugnt och metodiskt
  • Jobba typ all vaken tid om det behövs så att jag inte behöver stressa
  • Men vara helt ledig långfredagen, påskafton och påskdagen och hänga med min familj

Så, det var det hele. Hoppas ni får en bra vecka också!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

