En dröm jag nyss inte ens visste att jag hade håller på att bli verklighet och det enda jag kan göra är att låta den komma hit.

Förra lördagen satt jag, Sandra, Anna och Gayathri i Sandras soffa. Jag spydde galla på Reinfeldts och regeringens omänskliga inställning till Sveriges vapenexport till diktaturer och tillsammans spydde vi galla på hur egoistiskt och omodernt vårt ekonomiska system blivit och hur sjuka våra kvinnoideal är.

Jag sa:

– Ibland önskar jag att vi bara kunde starta ett samhälle där vi kunde välja logiken, inte låta den styras av egoism utan av kärlek och glädjen till att ge.

(Det låter svulstigt när jag skriver det men det var det jag sa.)

Sandra sa:

– Jag, Pablo och Kinna har planerat det i flera år. Vi behöver bara ett hus.

Jag sa:

Men jag kanske har ett hus! 

Vi tittade på varandra. Storögt. Efter det gjorde vi en enorm brainstorm på Sandras köksbord och hade väldigt svårt att sova den natten innan jag kunde ringa på morgonen och fråga om huset fanns kvar.

Jag hade blivit erbjuden att ta över det för över ett år sedan. 3000 kvadratmeter i fyra plan och om 66 rum om vi räknat rätt. 7 km utanför Falun mitt i ett av UNESCO:s världsarv och det går att ta sig dit på mindre än 3 timmar från Stockholm kollektivt. En stor sjö glittrar mellan träden…

Anorna sträcker sig tillbaks till 1600-talet. I början av 1900-talet var det fattighus, sedan ålderdomshem och mentalsjukhus. Under gröna vågen blev det ett av Sveriges första kollektiv efter att Jan som sitter i riksdagen för MP hittat det under en cykeltur och det blev centrum för en massa verksamhet kopplat till den ideella stiftelsens ledord ”solidaritet, självtillit och resursbevarande”. Mamma bodde där en period när hon var väldigt ung och hela mitt liv har jag hört berättelser därifrån.

I måndags, på annandagen åkte vi dit och tittade. Jag kan inte beskriva det som något annat än magiskt. Möjligheterna finns överallt. Ett växthus på taket, en gigantisk brandtank på vinden som skulle kunna bli pool, en stor ugn i källaren i ett vackert vitkalkat rum som kan bli bageri, stor matsal med öppen spis som kan rymma 100 vänner, ett stort rum med scen där vi kan ha klubbar och konserter och så mer än 60 rum till på det…

Det har inte varit lätt att sova den här veckan. Igår kom i alla fall äntligen dagen då vi satte oss i min soffa, drack te, åt chokladfondu och bestämde oss: – Vi kör! Det skall bli ett paradis på jorden. Ett litet samhälle precis som vi vill att samhället skall vara i stort. En plats att inspireras av och hämta kraft från till att utveckla världen till en bättre plats. Inte bara för oss såklart utan för alla som kämpar för samma sak. En plats för kulturellt skapande, ekologisk odling, självutforskande, ledarskap, möten över alla gränser vi kan föreställa oss och allt vi vill…

Vad är din vision? Vad drömmer du om? Jag tycker att vi skall hålla dem levande, utforska dem, lära känna varje del av vad vi drömmer om och sätta ord på dem. För när vi drömmer högt så hör andra som drömmer om samma sak och det är då de kan bli verklighet. Tillsammans med en massa hårt jobb.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till En dröm jag nyss inte ens visste att jag hade håller på att bli verklighet och det enda jag kan göra är att låta den komma hit.

  1. Sandra skriver:

    Hipp hipp hurra!! Vi gör världen till en bättre plats tillsammans, med Lindsberg som utgångspunkt!! 🙂

  2. Erik Thor skriver:

    Good luck! Låter som ett fantastiskt projekt.

  3. Jennie skriver:

    Låter som en fantastisk idé! Gillar din blogg mycket.

  4. Hanna skriver:

    Det låter ju helt fantastiskt!!!

  5. Sandra Lago skriver:

    Dessa underbara drömmar 🙂

  6. johannapanna146 skriver:

    Wow! Vilken möjlighet. Känns som om jag får surfa runt på din blogg för att se vad det är ni ska göra.

  7. johannapanna146 skriver:

    Nu är jag med! Fantastiskt ju. Ska bli roligt att se när det blivit verklighet.

  8. Leo Borg skriver:

    Ja det låter helt underbart. Vore hur spännande som helst att ha en sådan möjlighet.

  9. Agnes skriver:

    Låter fantastiskt! Kul att läsa dina inlägg, önskar dig lycka till med allt och ser dig redan som en framtidens ledare!

  10. mathiasgullbrandson skriver:

    Hej Rebecka,
    Jag fick ett mail från min kompis Elin Olsson om ert projekt – för vi har en festival på liknande tema att skapa en plattform för drömförverkligande o testa ett nytt samhälle. Festivalen heter Borderland och hölls första gången förra året på Österlen, det kom folk från 10 olika nationer, vi är knutna till den amerikanska festivalen Burning Man och bygger samma principer, där den tydligaste är Radical participation. Hela festivalens innehåll skapas av festivaldeltagarna, det finns Mao inte några bokade artister – alla som kommer är medskapare av festivalen. Lite information finns på theborderland.se annat på Facebook.

    Hur som helst – vi är utan plats att genomföra årets festival. (ett antal platser är dock under rek) Det kommer kanske 150 personer. Men Kanske kan våra gemensamma teman samordnas för en vecka? (9-15 juli) Och vi kanske kan vara hos er på ert fina nya ställen.

    Bästa,
    Mathias gullbrandson

  11. mathiasgullbrandson skriver:

    Hej Rebecka,
    Jag fick ett mail från min kompis Elin Olsson om ert projekt – för vi har en festival på liknande tema att skapa en plattform för drömförverkligande o testa ett nytt samhälle. Festivalen heter Borderland och hölls första gången förra året på Österlen, det kom folk från 10 olika nationer, vi är knutna till den amerikanska festivalen Burning Man och bygger samma principer, där den tydligaste är Radical participation. Hela festivalens innehåll skapas av festivaldeltagarna, det finns Mao inte några bokade artister – alla som kommer är medskapare av festivalen. Lite information finns på theborderland.se annat på Facebook.

    Hur som helst – vi är utan plats att genomföra årets festival. (ett antal platser är dock under rek) Det kommer kanske 150 personer. Men Kanske kan våra gemensamma teman samordnas för en vecka? (9-15 juli) Och vi kanske kan vara hos er på ert fina nya ställen.
    Bästa,
    Mathias gullbrandson

    • rebeckacarlsson skriver:

      Hej Mathias och alla ni andra som skrivit så uppmuntrande saker att jag och gänget är om möjligt ännu mer exalterade. Väldigt spännande med Borderland också! Jag har vänner som var där och som verkligen gillade det! Vi vill att Lindsberg skall bli ett ställe för festivaler, möten över alla gränser vi kan tänka oss, självutforskande, kreativt skapande och en massa annat och det låter som ett intressant samarbete. Jag skall föra det vidare till hela gänget, snacka igenom saken med dem och så återkommer vi efter det! Hoppas du och ni andra får en fin dag! / Rebecka

      • mathiasgullbrandson skriver:

        Rebecka!
        Fantastiskt roligt att du ser Borderland som ett spännande projekt och ännu bättre att du har vänner som har varit med och gillade det! Det kan bli ett bra samarbete. Hör av dig till oss när ni hunnit prata. Ju snarare vi vet något ju lättare får vi att göra en riktigt bra festival även i år.
        //Mathias

      • Olle Bjerkås skriver:

        Wii! Ser fram emot att höra mer 🙂

      • rebeckacarlsson skriver:

        Hallå där! Vi är väldigt pepp! Ring mig eller Sandra så berättar vi mer! 🙂 Kram! / Rebecka

  12. Ping: En Göteborg-Stockholm-Lund-Stockholm-Borlänge-Stockholm-Falun-vecka när den är som bäst | Rebecka Carlsson

  13. Hanna Lidström skriver:

    Helvete Rebecka. Jag sitter typ och skakar. Shit va maxat.

  14. Ping: 17-18 | Rebecka Carlsson

  15. Alfred skriver:

    Coolt att händer saker där, jag har varit på många olika kurser och aktivistgrejer där. Äger Jordens Vänner fortfarande halva stället? M.v.h.

    • rebeckacarlsson skriver:

      Hej Alfred! Det är en ideell stiftelse som äger stället. Den fungerar så att dem som bor där äger huset så länge de bor där. Jordens vänner finns dock fortfarande med på ett hörn och har platser i styrelsen samtidigt som de boende alltid är i majoritet. Kom gärna och hälsa på om du vill!

Kommentera

