Måldokument

Vilken dag! MP:s vårbudget lanserades och vilken budget sedan! Stort paket för att åtgärda ungdomsarbetslösheten och bostadsbristen, förbättra välfärden och åtgärda klimatförändringarna. Både när det gällt ungdomsarbetslösheten och bostadspolitiken har jag tidigare tyckt att vår politik inte varit tillräckligt utvecklad. Nu tycker jag istället att den är bäst utvecklad av samtliga riksdagspartiers även på dessa områden. Det känns lite miljöpartistiskt; att skall vi ta tag i ungdomsarbetslösheten då skall vi banne mig göra det ordentligt!

Jag och Björn hade en debattartikel på Aftonbladet Debatt också. Om du missat den så är den i inlägget nedanför.

På eftermiddagen diskuterade jag vårbudgeten och grön ekonomi i MP:s radiostation. Jag tror att den läggs ut på nätet redan imorgon och länkar så snart den finns ute.

Kvällen har jag och Björn spenderat instängda på kontoret med en uppgift som inte är helt lätt – att göra ett måldokument för vårt språkrörskap. Ett måldokument är lite vad det låter som – ett dokument med alla mål som man jobbar mot helt enkelt. Prioriterade skall de vara också, i vårt fall av förbundsstyrelsen, så att jag och Björn sedan kan göra våra veckoplaneringar utifrån vilka mål som prioriterats som viktigast.

Många stannar vid att göra arbetsbeskrivningar som beskriver vilka arbetsuppgifter man skall arbeta med. Men om man istället säger vilka mål som är viktigast blir det logiskt att försöka hitta ännu mer slagkraftiga sätt att uppnå målen på och arbeta utefter dem istället.

En annan viktig del är själva prioriterandet vilket också är det klurigaste och i synnerhet i ett uppdrag som vårt där ”allt är viktigt”. ”Skriv fler debattartiklar!” ”Besök fler lokalavdelningar!” ”Skriv krönikor också!” ”Besök närstående organisationers årsmöten!” ”Debattera mer!” ”Etablera bättre journalistrelationer!” ”Twittra mer!” ”Blogga mer!” ”Var ännu mer aktiva i samarbetet med Miljöpartiet!” ”Ta för allt i världen tid till att reflektera och utvärdera så att ni kan lära er av era erfarenheter, framgångar och misslyckanden!” ”Glöm inte att arbeta hållbart så att ni kan bli långvariga i politiken!” Allt detta och alla de mål som fick varsin post-it´s och fyllde hela bordet kändes viktiga – men vad som är viktigast? Jag längtar verkligen till den dagen då jag kan gå hem och veta att även om listan med alla de där sakerna som vi också önskat att vi hann med men aldrig kommer ha en chans att bocka av står kvar så gjorde vi i alla fall det allra viktigaste.

Ikväll kartlade vi alla mål vi arbetar mot i dagsläget. Nästa steg blir att förbundsstyrelsen skall få rangordna dem. Sedan har vi utvecklat ett system för hur vi skall arbeta utefter dem och samtidigt beakta det dagsaktuella politiska läget och vilka bollar som är smarta att springa på just då. Systemet är inspirerat av vad som kallas för ”agila metoder” och helt enkelt är ett sätt att systematiskt arbeta flexibelt men fortsätta hålla målen i fokus. Precis hur det fungerar kommer jag att skriva ett ordentligt inlägg om senare.

Imorgon skall jag renskriva alltsammans och bl.a. planera sju timmars föreläsningar om Grön ekonomi som jag håller i Göteborg på lördag. På söndag blir det också föreläsning men i Norrköping. Skall bli väldigt roligt!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

