Framtidens kvinnliga ledare

Igår korades creddiga listan Framtidens kvinnliga ledare av chefsorganisationen Ledarna. Totalt består listan av 75 personer som Ledarna rankar som Sveriges främsta kvinnliga ledare enligt följande kriterier:

  • Resultat och uppnådd position
    Har ansvar och makt att utveckla och leda, till exempel chef över ett visst antal anställda, budget-/ekonomiskt ansvar, verksamhetsansvar eller uppvisat betydande resultat/ förändring. Fokus på uppdragets komplexitet/svårighetsgrad.
  • Personliga egenskaper
    Har goda ledaregenskaper och personifierar lusten att leda. Uppvisar ett innovativt, transparent och autentiskt ledarskap som främjar resultat genom utveckling av medarbetarna och ett distribuerat ledarskap. Har mod att ställa krav och förmåga att skapa goda relationer, hanterar spänningsfältet mellan ledning och medarbetare samt odlar sitt interna och externa nätverk.
  • Potential
    Har visat en stark personlig utvecklingstakt under det senaste året, uppvisar handlingskraft och ambition, är förändringskompetent, normbrytande, nytänkande och har visioner.

Väldigt hedrande att få vara på den med andra ord och det fick jag.

På dagen var det ledarskapsseminarium för alla på listan där vi fick ta del av inspirationsföreläsningar, workshoppa om ledarskap och nätverka för att kunna fortsätta lyfta varandra under resten av året. Väldigt lyxigt! Det slog mig hur länge sedan jag gick på något sådant här bara för att utvecklas. För några år sedan, innan jag hade en ledarposition och var ideellt aktiv i olika organisationer, var jag på kurser och utbildningar hela tiden. Jag fick fler och fler verktyg, reflekterade i mängder, hade stenkoll på mina styrkor och svagheter, knöt mängder av nya kontakter osv. Sedan jag blev språkrör har jag valt att prioritera att producera och valt att prioritera bort utvecklingen, även om en del såklart kommer på köpet. Tyckte ändå att det var en intressant tanke – vad som skulle hända med kvalitén om jag skulle investera att reflektera lite mer och ha lite mer erfarenhetsutbyte med personer som redan gör det jag vill kunna göra.

Efter workshopkonferensen och innan kvällens gala var det VIP-mingel med olika aktörer som kommit för att nätverka med oss. Jag var vrålhungrig och drog mig undan tillsammans med några vänner för drupare diskussioner istället för kvantitetsmingel.

Maktsalongens eminenta grundare Sofia Brändström och Sara Haraldsson. Maktsalongen är ett väldigt coolt mentorskapsprogram för unga kvinnor i ideell sektor där jag är mentor.

Jag och Hanna Hallin som just nu är chef för Sektor 3, tankesmedjan för det civila samhället. Inspireras så oerhört mycket av henne!

Sedan var det gala och 500 pers i publiken. Om det blir nästa år också får ni gärna komma!

Maktsalongen utnämndes till det mest spännande initiativet för jämställdhet just nu. För två år sedan var det Lina Thomsgård som grundat Rättviseförmedlingen och är allas vår gudinna, så jag var mäkta stolt över dem! En hel drös välförtjänta spontanapplåder fick de också när de pratade om hur viktigt det är att jobba aktivt med jämställdhet i civilsamhället och om hur vi ibland lurar oss att tro att vi är bra på det också bara för att vi jobbar för goda ändamål, räddar regnskog och barn och allt möjligt, men att det samtidigt är oerhört viktigt att vi gör det på ett jämställt sätt!

Det var väldigt många ledare från privat sektor och väldigt få från offentlig och ideell. Bland de politiker som fick vara med fanns jag och CUFs ordförande Hanna Wagenius. Till nästa år skall vi nominera många fler från våra sammanhang! Nomineringen börjar idag för nästa gala så nominera alla du vill skall vara med på nästa års lista!

När vi gick in i Debaser Medis där alltsammans utspelade sig var det strålande sol men när vi kom ut stod regnet som spön i backen och snart även kommentaren ”Back to reality” och menande skratt.

En del skulle hem och fortsätta jobba direkt men jag åkte istället till en av mina allra käraste och började fira min 25-årsdag som skulle börja vid tolvslaget. Och just nu sitter jag på tåget till Falun och Lindsberg där jag skall fortsätta fira i dagarna tre med mina vänner. Men i nästa vecka är jag tillbaka. Hoppas ni får en väldigt bra helg ni också!

Här är hela listan över Ledarnas ranking av Framtidens kvinnliga ledare.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

