Kongressvecka up and coming!

Hej bästa ni! Om du  brukar läsa min blog kanske du börjat fundera över varför inläggen kommer så glest just nu. Svaret är att jag blivit bättre på att prioritera, jobba lite mer lagom, också få tid till mina kompisar och mig själv till exempel, och i hela den omställningen helt enkelt tappat bloggandet lite grann. I ärlighetens namn tror jag att det kommer att bli en hel del bloggande framöver dock och mindre av någonting annat för jag gillar verkligen bloggandet!

Innan jag berättar om vad jag skall göra i denna vecka och nästa vill jag berätta kort om min helg på Ekskäret. Jag var där på en kurs som hette Nyfiken på lugn och ro och handlade om ungefär det som det låter som. På ett sätt är det kanske lite lustigt att jag skall behöva gå kurs i det men det behöver jag i alla fall och upplevelsen var helt fantastisk! Hela helgen gick ut på att ha lugn och ro, prata om lugn och ro, inte prata alls och se vad som händer då, basta och bada, få massage, samtala om allt det viktiga i livet och att sova middag. Jag har sällan mått så bra. Häftigt var också att jag visste att alla som var där gör en massa häftiga saker. Samtidigt pratade vi inte om vad vi gör utan bara om vilka vi är och på båten hem visste jag fortfarande inte vad majoriteten jobbade med. Det är ju inte det viktigaste men får ibland uppta nästan hela samtalet.

Jag spenderade också timmar med att borra ner mina tår i mossa, pilla på kottar, titta på lavar och lyssna på fåglar och vinden i löven. Kommer du ihåg hur det känns att borra ner tårna i mossa? Jag hade nästan glömt bort det. Precis som jag glömt hur roligt det kan vara att kolla på kottar. Och då var jag ändå väldigt bra på det en gång i tiden när jag var två ungefär och växte upp i Svartedalens naturreservat i närheten av ”gröna kuddarnas berg” där det gick att borra ner tårna i en ny mosskudde varenda dag under ett helt år om man så ville.

Upplevelsen ligger nu och snurrar i bakhuvudet och påverkar hur jag ser på vilken roll lugn och ro skall ha i mitt liv och hur jag vill må för att kunna vara som jag vill i politiken. Jag undrar hur många beslut som skulle vara annorlunda om beslutsfattare generellt hade förutsättningar för att må bra och var lugna, trygga och i kontakt med sig själva. Värst i närtid tyckte jag var Reinfeldts ageranden och framträdanden under Saudivapenskandalen. Inget mående i världen kan väga upp hans omänskliga agerande men att tvingas hantera sådana kriser mitt i en skilsmässa är för mig ett omänskligt uppdrag och samtidigt som jag avskydde det han gjorde ville en del av mig bara ge honom en kram, ett friår och en biljett till ett spa där han skulle kunna vila upp sig.

Nåväl. Nu har jag bytt mossan mot Riksdagens gröna heltäckningsmatta och det är kongressvecka! Miljöpartiets kongress är nämligen i Umeå hela helgen – fullsmockad med tal, debatt, seminarier och annat roligt, viktigt och intressant. Den kommer såklart att dominera denna veckan ganska rejält då jag skall hålla språkrörstal, delta i panel om nya välfärdsmått, delta i panel under rubriken Grön Ideologi 2.0? och föreläsa på Grön Ungdoms kongresskurs. Jag kommer att blogga direkt därifrån och mitt tal osv. skall ni också självklar få.

Nästa helg är det förbundsstyrelsemöte med Grön Ungdom och det kommer på samma sätt dominera nästa veckas planering. En hel del annat skall dock också genomföras under dessa två veckor. Bland annat drar arbetet igång i Miljöpartiet på riktigt med framtagandet av nya välfärdsmått och jag är med i referensgruppen och det arbetet för Grön Ungdoms räkning. Det är också hög tid att planera inför FN:s hållbar utvecklingskonferens RIO+20 och att slutligen plöja mailboxens just nu 1000 olästa mail…

Hoppas att ni också har det bra och några av er ser jag i helgen! Och för er andra föreslår jag en skogspromenad! Kärlek och respekt! / Rebecka

Språkrörsplanering v. 21-22

1      Planering, prioritering och utvärdering

  • Utvärdera föregående tvåveckors-etapp med Björn
  • Göra en etapplan för denna tvåveckors-etapp
  • Synka etapplanen med Björn
  • Synka etapplanen med Förbundsstyrelsen
  • Ha veckoavstämning med Björn v 21
  • Ha veckoavstämning med Björn v 22
  • Utvärdera etappen med Björn
  • Skriva etapprapport
  • Kommunicera etapprapporten till förbundsstyrelsen

2      Att bygga relationer med mycket viktiga aktörer som är viktiga för arbetet

3      Att företräda Grön Ungdom i samarbetet med Miljöpartiet de gröna

  • Delta på Miljöpartiets kongress
    • Nätverka med miljöpartister
    • Delta när partistyrelsen sammanträder under helgen
    • Rapportera och kommentera via sociala medier
    • Underlätta och stödja Grön Ungdoms kongressombud
    • Skriva debattartikel om bostadspolitik
    • Skriva språkrörstal
    • Hålla språkrörstal
    • Förbereda deltagande i panel om Grön ideologi
    • Delta i panel om Grön ideologi
    • Förbereda deltagande i panel om Nya välfärdsmått
    • Delta i panel om Nya välfärdsmått
    • Sammanställa input inför referensmöte med MP:s referensgrupp om Nya välfärdsmått
    • Ha möte med Miljöpartiets referensgrupp om Nya välfärdsmått

4      Att delta i framtagandet och genomförandet av kampanjer

  • Spela in film om Grön Ungdoms kampanj med Björn och Desiré
  • Jobba vidare tillsammans med Nadja, Björn och Desiré för att kunna anta följande nivåer i kampanjplanen: delmål, målgrupper, specificering av de politiska prioriterade frågorna
  • Ha koordineringsmöte med Nadja, Björn och Malin

5      Att opinionsbilda

  • Göra eventuella slutkorrigeringar på mitt kapitel till Sektor 3:s bok om kooperation
  • Skriva debattartikel tillsammans med Grön Ungdoms kongressombudsgrupp
  • Om jag får tid – Omsätta researchen till en berättelse om (grön) ekonomi att använda i kommande föreläsningsturné, som input till MP:s partiprogram, debattartiklar, krönikor, EU-valrörelsen, MP:s arbete med välfärdsindikatorer etc.
  • Om jag får tid – Sammanfatta berättelsen om grön ekonomi i en ”Frågor och Svar om Grön Ekonomi”
  • Blogga

6      Att stärka Grön Ungdom och dess medlemmar

  • Föreläsa på Grön Ungdoms kongresskurs

7      Att vara språkrör i förbundsstyrelsen

  • Förbereda språkrörspunkten inför förbundsstyrelsemötet
  • Förbereda beslutsunderlag för korrigering av måldokumentet för språkrör
  • Delta på förbundsstyrelsemötet

8      Att vara ordinarie ledamot i förbundsstyrelsen

  • (Se punkt 7.)

9      Kompetensutveckling

  • Läsa nyheter och debattartiklar
  • Läsa på MP:s vårbudget för att kunna använda den i opinionsbildning och vid föreläsningar

10  Att bygga relationer med aktörer som är viktiga för arbetet

11  Att stärka närstående aktörer

12  Att sköta löpande administration

  • Plöja mailboxen (OBS: 1000 olästa mail)
  • Besvara tweets
  • Besvara facebookmail
  • Rekrytera praktiserande språkrörssekreterare
  • Administrera Almedalsbokningar
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

