Måndag i Almedalen

Almedalsmåndagen var verkligen helt vansinnig; fullspäckad med intressanta seminarier på intressanta teman som gick i ett. Totalt deltog jag i sex seminarier och liknande, om tjänstesektorn, klimat, nya välfärdsmått, hållbara städer, kooperation och i soffan på Bar Grön på stora scenen innan Åsa Romsons superba Almedalstal. Förutom det publicerade jag under dagen en debattartikel, två bokrecensioner och två kapitel till olika böcker.

Trots att det var slitit kunde jag inte låta bli att njuta i stora drag under dagen. För precis ett år sedan sprang jag på en massa seminarier, halvt vettskrämd över att ens behöva debattera mot dem jag skulle möta och förvirrad över att debattera så vitt skilda teman att jag många gånger upplevde att jag hade väldigt lite att bidra med och mest stod och försökte representera utan att egentligen bidra nämnvärt till någon god samhällsutveckling.

I år är det annorlunda. För det första har jag blivit varm i kläderna och bäst av allt är att jag tycks ha börjat bli såpass förknippad med mina expertområden för att framför allt bli inbokad personligen till seminarier på dessa teman. Det har lett till att jag under hela dagen kunnat delta med en känsla av att jag haft viktiga saker att säga. Just denna känsla – när allt fokus hamnar på orden och det budskap som man känner att man bara måste få fram – gör också att man lätt glömmer allt ytligt, stressande osv.

Vid min sida hela veckan finns också världens bästa Hanna Lidström. Hon har stenkoll och leder mig genom dagarna, uppmuntrar, ger förslag på hur jag kan få ut mitt budskap ännu bättre och skrattar tillsammans med mig åt situationen när vi springer mellan hållpunkterna. Jag kan inte ens föreställa mig hur denna vecka skulle vara utan henne och jag är så oerhört tacksam för att få jobba tillsammans med henne. Inte minst för att hon också är politiker på det sätt jag vill vara ännu mer och därmed inspirerar mig i allt hon är.

Här är bilder från dagen:

– Kan ett tjänstesamhälle göra tillväxt hållbart? Med Carl Schlyter, Anders Wijkman och mig.

Livesändning hos MUF tillsammans med Greenpeace med anledning av att det var MP:s dag.

Istället för BNP – Hur mäter vi välfärd? Med Per Bolund, Per-Arne Nilsson och mig.

Visionen för den hållbara staden 2030 – hur ser den ut? Med mig, Erik Bengtzboe från MUF och företrädare från bl.a. kommissionen för hållbara städer, NCC, Swedgas m.fl. I samband med seminariet publicerades också en skrift med samma namn där jag skrivit ett kapitel.

Mer än snabba stålar – ett annat sätt att se på vinst och företagande. Med kooperatörer och politiker om kooperation och med anledning av att Sektor 3:s bok på samma tema releasades där jag skrivit ett kapitel.

Efter att vi kört de fem första seminarierna i ett slängde vi oss i Botaniska trädgården någon timme.

Och så avslutades dagen på stora scenen och Bar Grön. Timbuktu lirade musik som en Gud och Åsas tal var så himla bra! En typiskt bra språkrörsdag med andra ord!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

