Debuten som bokrecensent i Miljöaktuellt

ALMEDALEN – LÄSTIPSET SPECIAL| 2012-07-01 14:47

Rebecka Carlsson: ”Biljetten till ett nytt sätt att tänka”

Av Anders Hellberg

Rebecka Carlsson, språkrör för Grön ungdom, tipsar om sin favoritbok.

Alla har vi en bok eller rapport hemma i hyllan som påverkat oss stort och som vi önskar att resten av världen hade läst. Miljöaktuellt har bett ungdomsförbundens ordförande och språkrör ta fram sina favorittexter och dela med sig.

Namn: Rebecka Carlsson
Ålder: 25
Arbetar som: Språkrör för Grön ungdom

Favoritbok: Cradle to Cradle – Remaking the way we make things, av Michael Braungart och William McDonough
Antal sidor: 192
Förlag: Vintage Books

Varför den bör läsas: Förutom att vara så underhållande att den blev den andra boken jag sträckläst sedan alla ponnypockets på mellanstadiet så är det manifestet för Cradle to Cradle/Cirkulär ekonomi och därmed biljetten till ett nytt sätt att tänka – kring design, produktion, företagande, avfallshantering och ekonomi i stort.

Cirkulär ekonomi går ut på att avfall som fenomen försvinner. Alla material och all energi går i helt slutna cykler. Alla produkter designas smartare, så att det kan plockas isär, biologiskt material återförs till ekosystemet och allt annat material återvinns för evigt. Hela processen energisäkras också med 100 % förnyelsebar energi för att inte heller skapa skräp indirekt. Det här är en helt ny ekonomi med ambitionen att inte bara vara lite mindre miljömässigt dålig utan helt bra.

Jag tilltalas dels av konceptet för att det utgår ifrån hur jorden ser ut – där det inte finns någonting långsiktigt hållbart i en utveckling som bara går lite mindre snabbt åt fel håll. Den andra anledningen är att det här för mig rimmar väl med hur vi är och vill leva som människor. Som människor njuter vi ju inte av att känna lite mindre skam för vad vår ekonomi leder till. Vi vill ju vara bra och göra bra. Den drivkraften är för mig mänsklig och en lämplig lägstanivå för hur vi väljer att utforma vår ekonomi.

Jag hade lyxen att få besöka ett antal Cradle to Cradle-företag på den holländska landsbygden. Häftigast var heltäckningsmattsföretaget Desso som börjat ställa om sin produktion från linjär till cirkulär så sent som 2008. Dessos VD visar numera upp en hockeyklubbsliknande vinstgraf för de senaste åren. Efterfrågan ökar och råvarukostnaderna försvinner när gamla mattor blir nya. Samtidigt är han väldigt tydlig med att Dessos värdeökning numera är mycket större än så och nu leker de med vad som händer när de applicerar ”inte mindre dåligt utan helt bra” i alla delar av företaget.

Deras design har blivit banbrytande och ligger i lyxmärkenas boutiquer världen över. Deras personalpolitik skall inte bara minska sjukfrånvaron utan ge en genuin känsla av meningsfullhet. Deras mattor är först i världen med att rena luften och lämpar sig extra bra i skolor, på dagis och i sjukhus.

Tänk om alla svenska företag tänkte som Desso. Tänk hur dagens politik skulle kunna vara utformad för just en sådan ekonomi. Det tror jag att vi har allt att vinna på att utgå ifrån.

Bästa citatet: ”How can we support and perpetuate the rights of all living things to share in a world of abundance? How can we love the children of all species – not just our own – for all time? Imagine what a world of prosperity and health in the future would look like, and begin designing for it right now.”

Om jag var tvungen att ge bort mitt exemplar till någon: Till H&M:s styrelse och VD. Jag älskar design men det är helt enkelt inte vackert om det är giftigt som H&M:s. Ett av mina hittills hemliga livsmål är att någon gång lyckas få alla H&M:s kläder att gå i helt slutna cykler.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Debuten som bokrecensent i Miljöaktuellt

  1. Tova skriver:

    Jag såg ett tv-program om mattföretaget för flera år sedan och blev oerhört inspirerad av just att allt verkade bra. Jag minns att de inte klistrade fast sina mattor i golvet utan använde ett pusselsystem med små tejpbitar. Jag har för mig att de skulle vara helt klimatneutrala till 2020, men att det gick så bra att det redan torde vara uppfyllt. Roligt att få höra om dem igen!

Kommentera

