Åländsk radio med mig, Afrah Nasser och Johanna Wickström från Islands of Peace

Nu börjar äntligen historiens första Islands of Peace – en fantastisk fredsfestival på Åland fylld av musik, konst, diskussioner, seminarier, workshops och mycket annat.

Jag skall föreläsa imorgon, om ATT FÖRSÖKA HITTA INRE FRED I ETT KONFLIKTFYLLT SYSTEM.

Och på söndag deltar jag i en panel på temat HOW TO SPEAK WITH THE ‘OTHER’? – ett samtal om att möta människor och inte demonisera den med motsatta åsikter mot sina egna.

Det första vi gjorde när jag kom hit var att spela in radio på åländska kanalen Steel FM – jag, Afrah Nasser som enligt CNN en av de tio mest inflytelserika bloggarna i arabvärlden och Johanna Wickström som är grundare för festivalen. Jag beundrar dem båda två så oerhört mycket och deras arbete.

Efter det gick vi direkt till ett seminarium och i efterdiskussionerna frågade en fredsaktivist från Jemen oss om den svenska vapenexporten till deras diktaturer. Det känns fortfarande helt surrealistiskt att de ens kan fråga om någonting sådant. Sverige skall inte exportera vapen – och absolut inte beväpna diktaturer. Fortfarande.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

