Sårbarhet är någonting vi ger varandra

 

 

 

 

I juni var jag med på The Meeting Point – en hållbarhetskonferens kopplad till Peace & Love i Borlänge. Bl.a. deltog jag i ett samtal mellan mig och Marit Paulsen om integritet och vad som krävs för att man skall våra stå på sig som politiker och köra sin linje. Rent sakpolitiskt skiljer vi oss väldigt mycket från varandra men jag uppskattade verkligen samtalet och blev än en gång påmind om hur värdefullt utbytet är med andra – också med personer bortom sitt eget parti.

Det jag gillade bäst bland hennes tips var att lära sig odla sin egen potatis – så man på riktigt kan sluta om det inte fungerar och ändå få mat. Jag pratade en del om sårbarhet och fick allra mest positiva reaktioner efteråt på att ”sårbarhet är någonting vi ger varandra”. Genuina, sårbara, starka politiker är fantastiska och skall de kunna fortsätta vara det behöver vi som medborgare och som medlemmar i politiska partier stötta dem om de skall orka fortsätta vara det. Politiken är fortfarande hård och skall politiker orka stå emot att bli lika hårda behöver de stöttning precis som alla andra som kämpar mot yttre tryck – även, eller kanske allra mest de högst på toppen med det högsta trycket.

En del kanske skulle dra sig från att vilja bidra för att öppet stärka politiker från andra partier. Jag ser det som att det inte bara är olika politiska partier som står mot varandra utan också politiken gentemot andra sektorer. Jag vill se kompetenta, mänskliga och genuina politiker i alla partier. Vinna får vi göra i sak. Det tror jag att politiken och demokratin vinner på som helhet.

Vill ni kolla in dokumentationen från The Meeting Point där också Gustav Fridolin, Leo Razzak, Pär Holmgren, Mark Edwards m.fl. deltog så finns länken här:

http://themeetingpoint.se/

Och boka in nästa års the Meeting Point redan nu – det är mitt tips.

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

