”Du kommer veta allt du behöver veta. Om du lyssnar till din intuition. Precis när du behöver veta det. Inte förr. Inte senare.”

Jag skriver på mitt TED-talk. I morgon bitti skall det hållas. Min mamma sa någon gång att ”en del säger att de glömmer hur ont det gör att föda barn men jag glömmer aldrig”. Det är en sådan kommentar som liksom föder villkorslös ödmjukhet – inte minst som den före detta fyra-kilosklumpen i fråga. Jag vet inget om att föda barn men jag är redo att säga att ”om någon säger att de glömmer hur smärtsamt det är att skriva tal så glömmer jag aldrig”. Att pressa fram ett TED-talk på 18 minuter om det man vill säga helst av allt när man får chansen – det måste vara som att pressa fram en fyrakilosbebis minst.

Senaste månaden har jag haft fullt upp med andra föreläsningar. Jag har nästan gjort en om dagen i snitt vilket spräcker alla tidigare rekord. Idéerna och infallen till TED-talket har dock kommit ändå – som oregelbundna värkar när jag minst anat det – i natten, mitt i någonting annat och när jag bara velat vila en stund. Nu är jag inne i själva förlossningen. Jag pressar och kvider och försöker och jag vet att det kommer att vara värt det. Men det är smärtsamt som ingenting annat.

Sist jag skulle hålla ett stort tal – på MP:s kongress slutade det med att jag satt och grät på toaletten för att jag inte fick ihop det. Så – rätt var det var sa det plopp. Ut kom talet – så slemmigt och med en sådan fart att jag fick springa till datorn och skynda mig att skriva ner det mitt i gråten innan det skulle ha glidit ur mina händer. Jag sprang genom Umeå, till skrivaren och skrev ut det 30 sekunder innan det var dags att hålla det. Då var det värt all smärta.

Någon sa ”Du kommer veta allt du behöver veta. Om du lyssnar till din intuition. Precis när du behöver veta det. Inte förr. Inte senare.” Jag minns inte vem men jag tänker ofta på det tillsammans med en väns råd att be universum om saker och ting och därefter hålla utkik när det kommer till en. Är det så för er också – att det ibland kommer saker till er på ett nästan magiskt sätt i precis rättan tid när ni längtat tillräckligt mycket efter det? Kanske finns det någon logisk förklaring – som att hela kroppen liksom är på helspänn och gör allt för att upptäcka dessa små möjligheter? Hursomhelst fungerar det. Igår kväll kom Gaya. Precis i rättan tid hem från Paris. Hon hjälpte mig att tydliggöra argumentationen just när jag just höll på att förlora hoppet om den. Idag kom Manne. När jag satt på fiket och skrev och med det där sista visdomsorden jag behövde. Som från ingenstans. Eller närmare bestämt – som nyhemflyttad från Köpenhamn i precis rättan tid.

Än skall jag krysta några timmar till för det är inte färdigt. Jag har valt att prata om något jag aldrig pratat om förut – samarbete baserat på villkorslös kärlek – och vilken roll det har att spela i vår ekonomi och vårt samhälle. Det var ett risktagande för jag visste inte om min argumentation skulle gå ihop. Det vet jag fortfarande inte till 100 % men jag har i alla fall vågat – och har denna någon rätt så kommer TED-talket födas i precis rättan tid. Varken förr. Eller senare. Oavsett kommer jag att ha framfört det till lunch i morgon. Då kommer det vara värt all smärta och då kan jag pusta ut.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till ”Du kommer veta allt du behöver veta. Om du lyssnar till din intuition. Precis när du behöver veta det. Inte förr. Inte senare.”

  1. Jan-Erik Eriksspn skriver:

    jag bara älskar ditt sätt att formulera dig och din ärlighet. 🙂
    ha en inspirerande stund och ryggmärgsbedövning är inget för dig. :-)/jan-Erik

  2. Anna Norrman skriver:

    Allt är precis som det ska vara, Rebecka. Lycka till!

  3. Bertil Blues Johansson skriver:

    Intala dig själv att du har det bästa talet, att du har det viktigaste innehållet, och att du kommer att lysa, att äga scenen. För så är det ju. Och då är halva segern redan bärgad. Break a leg!/Korsordsmannen på Lilla Bagis.

  4. Therese skriver:

    Jag var på TED igår, vilket underbart fantastiskt och inspirerande tal du höll! Jag har också länge tänkt på att starta ett nytt samhälle någon annanstans eller flytta till en ekoby. Huset låter som en underbar idé :). Det finns en urbefolkning i Söderhavet som verkar leva i total harmoni med varandra, som jag ofta tänker på när jag är som mest upprörd på det kapitalistiska system som vi nu lever i.

    Maila mig gärna när det blir aktuellt med huset, hjälper gärna till med typ vad som helst 🙂

    Mvh,
    Therese

    • rebeckacarlsson skriver:

      Wow, tusen tack för dem orden! Huset är redan i rullning! Maila om du vill komma in i processen! Du är varmt välkommen. Min mail är rebecka@mp.se. Vet du vad urbefolkningen hette? Letar bra och konkreta exempel att inspireras av just nu.

Kommentera

