Om att hålla tal om att hålla tal – mina 2 bästa tips

På söndag skall jag föreläsa om att föreläsa och hålla tal om att hålla tal – på Via Campesinas svenska stödförenings allra första helgutbildning. Anmäl dig om du vill komma! Lär bli riktigt bra alltihop!

Att få hålla i just det här känns lite som att universum pitchat in idén för att jag liksom skall få sluta loopen – sätta mig ner och fundera över vad essensen är av en viktig del av det jag pysslat med de senaste åren. En timmeslång föreläsning i form av ett blogginlägg blir alltför långt, så här är det jag tycker är allra viktigast:

1. Allra viktigast är att veta vad syftet är med hela grejen. Tal är ett riktigt mäktigt verktyg – men till vad? Syfte. Syfte. Syfte. Syfte. Vet du vad syftet är, vad som är viktigt, vad som liksom bara måste förmedlas, då har du allt du behöver för att hålla ett viktigt tal. Maria Wetterstrand sa ”Om du inte vet hur du skall säga det – prova att säga som det är” och det är väll liksom bara det som återstår sedan…

De allra mäktigaste talupplevelserna är också när alla inklusive en själv nästan glömmer bort att de finns och allt fokus är på budskapet – det som liksom bara måste sägas och växer fram som ett moln eller en slags uppenbarelse/dröm/vision ovanför allas huvuden.

Det många av de sämsta talen jag och andra håller har gemensamt är att de inte handlar om det som är viktigt utan om den som håller talet och dennes ego. Det är då historier och anekdoter smyger sig in som egentligen inte tillför så mycket och det blir pinsamt. Det är mänskligt att vilja få bekräftelse men skall talet bli bra får man fixa den hemma innan man går till .

Så länge man inte skryter kan det enligt mig inte gå åt helvete så länge man säger åtminstone hyfsat viktiga saker. Det är det här som är essensen enligt mig: För att hålla ett riktigt viktigt tal behöver vi inte vara bra talare – bara ha något riktigt viktigt att säga och säga det. Alla retoriska tricks utöver det blir bara en bonus som förstärker upplevelsen så länge de passar.

2. För det andra tycker jag att det är jättebra att inspireras av andra talare. Dock bara egentligen för ett syfte – att inspireras av andra som talar på sitt sätt för att inspireras till att tala på ditt sätt.

Det finns så många talare jag skulle vilja tala som. Jag skulle vilja vara rolig t.ex. Som Hans Rosling eller så. Men det är jag inte. När jag skulle hålla mitt första tal på en MP-kongress frågade jag Jakop och Maria som var språkrör innan mig och Björn om råd. Maria sa att skämt är viktigt. Dessa skriver man dock med fördel på plats för att kunna skämta om något som hänt under kongressen som alla har gemensamt. Och kommer man inte på så många så skriver man i alla fall ett riktigt bra inledningsskämt, sa hon. Sagt och gjort. Jag skrev mitt talmanus och överst lämnade jag plats för inledningsskämtet. Sedan väntade jag på att jag skulle identifiera något roligt att skriva dit. Det kom aldrig. Inte ett enda skämt. Så när jag ställt mig i talarstolen tittade jag ner på papperet som såg ut så här…

Kongresstal Miljöpartiets kongress 2011 – Rebecka Carlsson – Grön ekonomi

(inledningsskämt)

 

 

 

 

 

…lät blicken glida över parentesen och de åtta blankraderna, andades in och höll mitt gravallvarliga brandtal om grön ekonomi. Det blev bra. Helt utan skämt. Kanske just därför. För att det blev mer jag och naturligt som det blev.

Nu försöker jag inte likna någon annan. Det betyder inte att jag håller likadana tal hela tiden. Istället utforskar jag olika saker jag vill tala om och olika sätt jag kan säga det på som fortfarande är jag. Ibland passionerat, ibland förbannat, ibland mer vetenskapligt och logiskt, ibland när jag leker med att prata tyst i olika sektioner så att de som lyssnar verkligen måste spetsa öronen, ibland nästan helt på intuition utan att ha förberett någonting alls…

Just det är också det jag skulle vilja utveckla – att tala eller föreläsa genom att liksom rikta om fokuset från mig till alla deltagare, lyssna in dem, ställa frågor och mer fördela ordet. Vissa föreläsningar jag gjort senaste tiden har åtminstone blivit så. Jag har fått en syl i vädret i max tio minuter. Resten av tiden har jag stått och fördelat ordet. Det är häftigt för att det blir ett bevis på hur mycket kunskap och erfarenhet som finns hos så många.

På söndag kommer jag blanda vad jag tycker är viktigast när man föreläser/håller tal med olika tips och anekdoter samt retorikmodeller. Jag tror att det kommer bli riktigt bra och skall försöka filma det så att ni kan få se föreläsningen även om ni inte har möjlighet att komma. Efter det håller jag den gärna igen så vill du att jag håller den även hos er så är det bara att bjuda in mig!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om att hålla tal om att hålla tal – mina 2 bästa tips

  1. Rickard Danilda skriver:

    Reblogged this on Scientist of Mind and commented:
    Bra tips o tankar!

Kommentera

