Slutreplik på DN idag – Anorexi är inget man väljer

Här är vår slutreplik om reklamens baksidor, och vad man kan göra åt det. Vi passar också på att förtydliga att vår högsta prioritet för kollektivtrafiken är att sänka priserna.

”Det är alldeles för få som tar ansvar, både i politiken ochnäringslivet, och vi behöver bli många fler som försöker hitta lösningar på roten till problemen. Att få anorexi är inget fritt val på en fri marknad utan orsakat av hur vårt samhälle ser ut, och det kräver att vi agerar gemensamt.”

”Anorexi är inget man väljer”

Publicerad 2013-01-16 18:27

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson och kommunikationsstudenterna Jenny Olsson och Fredrik Hillerborg har replikerat vår debattartikel om reklamens baksidor och vårt förslag om en reklamfri kollektivtrafik. Anders Ericson insinuerar att vi är motståndare till företagande. Det är antingen ohederligt eller okunnigt, skriver Grön Ungdoms språkrör Björn Lindgren och Rebecka Carlsson

Vi gröna satsar alltid mycket i våra budgetar på företagande, och när branchorganisationen Företagarna gjorde ett blindtest av samtliga riksdagspartier inför valet 2010 rankades Miljöpartiet som Sveriges mest företagarvänliga parti.

Samtidigt är vi tydliga med att det hör dåtiden till att företag ska kunna offra människor och miljö för kortsiktiga vinster. En modern grön ekonomi tar ett helhetligt och långsiktigt grepp kring alla kostnader och vinster i samhället.

När det gäller priserna vi vill vara tydliga med att vår första prioritet är att priset på SL-kortet ska sänkas rejält. Det är viktigt av miljöskäl, för att ett lägre pris gör att fler väljer kollektivtrafik framför bilen. Det är också viktigt för att människor med låga inkomster ska få en bättre ekonomisk situation och ha bra möjligheter att transportera sig i staden.

När priserna har sänkts vill vi sedan att kollektivtrafiken befrias från reklam. Den som pratar om stora kostnader för detta bör komma ihåg att det rör sig om en förhållandevis liten del av SL:s intäkter – två procent – och ta med i beräkningen den kostnad från överkonsumtion och miljöförstöring, samt spridning av ideal som gör att människor mår dåligt och får ätstörningar, som reklamen för med sig idag.

Reklamen kan säkert ha några av de positiva effekter som kommunikationsstudenterna Jenny Olsson och Fredrik Hillerborg lyfter fram, men de negativa effekterna överväger starkt.

Båda replikerna lyfter fram att reklamen bör regleras – inte begränsas. Visst finns det reklam som är värre än annan, men frågan är om det är praktiskt möjligt att förbjuda just denna reklam. När det gäller skadliga ideal, ska modellerna då inte få vara för ”perfekta”, inte för smala, inte ha ett kroppsspråk som objektifierar kvinnor? Var drar man gränsen och vem avgör?

Ett annat grundläggande problem med reklam, att det bygger mycket på att få oss att bli missnöjda med vad vi är och vad vi har, kommer man inte åt genom regleringar. Den mest gångbara metoden verkar helt enkelt vara att begränsa mängden reklam vi utsätts för.

Sveriges Annonsörers vd verkar tycka att ”renhållningen” inom reklambranschen fungerar bra. Är den senaste grovt retucherade Top Model-reklamen med tjejer i korta kjolar som drar varandra i håret ett exempel på det? Om det inte finns några större problem, hur kommer det sig då att exempelvis Sjukvårdsrådgivningen och Vårdguiden lyfter fram skeva ideal från reklamen som en av orsakerna till ätstörningar?

Det är alldeles för få som tar ansvar, både i politiken och näringslivet, och vi behöver bli många fler som försöker hitta lösningar på roten till problemen. Att få anorexi är inget fritt val på en fri marknad utan orsakat av hur vårt samhälle ser ut, och det kräver att vi agerar gemensamt.

Det är möjligt att det finns ännu bättre förslag på hur vi kan komma till bukt med överkonsumtion, miljöförstöring och att fler, särskilt unga, mår dålig idag – men låt oss då höra dessa förslag! Att ignorera problemen kan inte vara ett alternativ.

Björn Lindgren och Rebecka Carlsson

Språkrör Grön Ungdom

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s